Sarema

Veneemme on nimetty kolmen tyttäremme mukaan eli SAaran, REetan ja MAntan (Amanda), joten lapset ovat tavallaan aina mukanamme.

Tekniikkaa

Sarema on P.O.Blomqvistin suunnittelema EASTWIND 45 teräsvene. Rungon on rakentanut pursiseuramme Turun Sekstantin jäsen, vuonna 2015 edesmennyt Esko Flink, vuonna 1986 Turussa. Tosin vesillä vene on ollut vasta vuodesta 1998.

Mitat

Pituus 13,4 m + keulapuomi = 14,3 m + uimataso = 15,2 m

Leveys 4,5 m

Syvyys 1,85 m

Paino 21 tonnia +

Ketsiriki, purjeala noin 124 neliötä, genaakkeri 144 neliömetriä

Vesitankki 1000 l

Polttoainetankit 1000 l

Septitankki 250 l

Laitteita

Moottori Perkins 4.248, 84 hv, jäähdytetty Hurt-kytkin, erillinen potkuriakselin painelaakeri ja nivelakseli, Bosch  12V 90A laturi kolmiportaisella regulaattorilla

Potkuri 22x14 Al pronssia, mangaaniprossinen varalla (kaksi kpl)

Generaattori modifioitu Westerbeke (13 hv 2-syl diesel) 12 V 120 A Bosch kolmiportaisella regulaattorilla. Alkuperäinen 35 A generaattori lataa starttiakkuja.

Aurinkopaneeleita 3x45W

Tuuligeneraattori Rutland 913

Käyttöakut (hyytelö) 480 Ah, starttiakut 120 Ah. Vuonna 2010 vaihdettiin 550 Ah AGM akkuihin

Vesikone 12 V 15 l/h

Ohjaus hydraulinen, ohivirtausventtiili ja mekaaninen varaohjaus. Erillinen uimatasoon kiinnitettavä varaperäsin.

2 x autopilotti Tecnautic (käytössä), Navico (varalla), molemmilla omat hydraulipumput. Navico poistettiin 2010 mutta sen hydraulipumppu on varalla. 2013 hankittiin uusi pumppu varalle.

Tutka Furuno 1721

4 x GPS, Garmin 76 Cx, Garmin 152 ja Humminbird 125 (sis. kaiku ja plotteri) ja patterikäyttöinen vanha Garminvaralla

Tuulimittarit, suunta ja nopeus, ovat osa Tecnautic autopilottia. Autopilotin käyttö/näyttölaitteet sekä istumalaatikossa että karttapöydällä

Kaikuluotain Raytheon, näyttö istumalaatikossa, toinen kaikuluotain Humminbird plotterissa karttapöydällä

Lokia ei ole

VHF Icom + VHF Raymarin (USA:n ja Kanadan kanavat ja GMDSS) + 3 kannettavaa VHF puhelinta

1 mailin puhelinpari (ei tarvita lupaa). Poistettu.

SSB Icom 710, Marine ja HAM -kanavat, kytketty tietokoneeseen, jossa sääfaksiohjelma JVComm32 ja Pactor modeemi Winlink yhteyttä varten

Inmarsat Mini M, jossa France Telecom e-mail ja Iridium USA:n prepaid sopimuksella. Iridium on muutettu post paid. Inmarsat on poistettu käytöstä, vaikka onkin vielä paikallaan.

Epirb, joka toimii molemmilla taajuuksilla. Uusittu. Toimii vain 416 taajuudella

Navtex Nasa, AIS vastaanotin ja ilmapuntari

Sähköllä (12V) toimivat jääkaappi ja pakastin (70 litraa)

50 m vesiletkua ja noin 10 erilaista letkunliitintä

100 m maasähkökaapelia ja lukematon määrä adaptereita

100-400V kiinteä akkulaturi, 220 V kiinteä laturi ja 110 V kiinteä laturi. Vikavirtasuojat ja sulakkeet

Kaasuhella, suomalaisia, espanjalaisia, amerikkalaisia ja ranskalaisia pulloja, noin 50 kg, regulaattoreita ja adaptereita pullojen täyttöä varten

Kaasugrilli, johon sekä kaidekiinnitys että retkijalka ja kertakäyttöpulloja . USA ja Camping Gas regulaattorit, sekä venttiili ja letku kaikille regulaattoreille

2 x invertteri 220V (350 W TV + DVD ja 1000 W muulle käytölle)

110v invertteri 700W

Kannettava bensageneraattori, Honda 110 V, 20i

Pelastuslautta Plastimo 4 hengelle ja Viking SOLAS 4 hengelle hydrostaattisella laukaisimella

Pelastusliivejä, hätäraketteja, valopistooli ja monen moisia turvavarusteita

Jolla 10 jalan Caribe kovapohjainen taaveteissa ja siihen 15 hv 2-tahtinen Mariner

Varajolla 2,4 m:n pehmeäpohjainen Vicmore ja siihen 5 hv 2-tahtinen Mercury

1” köyttä 180m + 50m + 50m, kiinnitysköydet 1” 5 x 25m, fendareita 15 kpl,isoja

Laskuvarjo ajoankkuriksi köydet ja shakkelit valmiiksi rikattuna ja erillinen ”Seabrake”

Ankkuri CQR 35 kg, 120 m 3/8 ketjua, sähköinen ankkurivinssi

Vara-ankkuri Bruce 35 kg keularullassa valmiina

Peräkaiteessa 30 kg Bruce laskuvalmiina, 10 m ketjua ja 50 m köyttä

Pilssissä 60 kg:n sieniankkuri hurrikaaniankkuriksi

Ankkuriketjua varalla 50m 10mm ja 50m 8mm. Vinssiin ketjupyörät 3/8”, 10mm ja 8mm

Varaosia, mm:

starttimoottori, kolme laturia, koneen tiivistesarjat, laakerit, öljypumppu, makeavesipumppu, merivesipumppu ja monta impelleriä, polttoaineen siirtopumppu, polttoaineen syöttöputket, suodattimia 30 kpl, öljyä 50 l, kiilahihnoja, letkuja, letkun klemmareita, merivaihde, hallintalaitteen kaapeli, pylpyröitä, shakkeleita, toinen isopurje, 2-genoa, purjekangasta ja ompelukone, perämoottorien impellereitä ja sytytystulppia, generaattorin letkusarja jne

Työkaluja paljon, sekä tuuma- että millikokoja

Sähkötyökaluja:  hitsauskone, laikkakoneita, hiomakoneita, sirkkeli, porakoneita, liimapistooli, kutterihöylä, nauhahiomakone, hiomakoneita molemmilla jännitteillä ym

Kartat

Paperikarttoja on nyt lähes 2000, joista 400 Jyrki Jalon pallonkierrollaan käyttämiä 1988 British Admiralty karttoja. Saaret ovat edelleen paikallaan, mutta joitakin ankkuripaikkoja on muutettu luonnonsuojelualueiksi ja joihinkin on tullut poijuja. Viimeisimmät NE passage ja Franz Josef Land.

Purjehdusoppaita on kaikille alueille (nyt noin 50) joissa olemme käyneet tai aikoneet käydä ja uusia hankitaan tarpeen mukaan.

Elektronisia karttoja ja ohjelmia on useita. Viimeisin C-map Canada North and East. Kaikki elektroniset kartat ovat CD-kartastoja tai kovalevylle tallennettuja. Tietokoneita 4 kpl.

Vuorovesitaulukoina on 2 kpl koko maapallon 30 seuraavaa vuotta kattavaa ohjelmaa erillisinä, sekä karttaohjelmissa mukana olevat vuorovesitaulukot.

Sekstantteja on 2 kpl ja tarvittavat taulukot tuleviksi vuosiksi CD:llä.